| BAZAR SHOP | ÚVOD | FORUM | LeMANS série | OSTRAVA Cup | TECHNIKA | RECENZE | REPORTÁŽE | VÝSLEDKY | GALERIE | OSTATNÍ | DOWNLOAD | ODKAZY | KONTAKT |

 

Chcete mít super Tamiyu F103GT, která s ní nemá nic společného?

Aneb stavíme tuningový podvozek

Kdo by neznal podvozek Tamiya F103GT, který svého času vytlačil z programu japonského výrobce kdysi populární podvozky F103RM a F103LM, tedy podvozky určené pro formulové vozy a sportovní prototypy. Postupně se i u nás dočkal model F103GT značného rozšíření a po celkovém úpadku kategorie 2WD dokonce i následného vzkříšení a obliby.

Přesto je dnes tento podvozek opět celosvětově nedostupný, nesehnatelný. Snad jen z inzerce. Přesto se stále prodává množství náhradních, ale zejména i speciálních tuningových dílů. Není potom problém si takovou repliku původního podvozku Tamiya F103GT postavit a to dokonce prakticky bez použití originálních dílů Tamiya, ale skutečný vytuněný speciál. A právě takový vám představíme v dnešním článku.

Na začátku byla touha postavit si opravdu zajímavý vůz s podvozkem ala F03GT. Jako základ posloužilo šasi od výrobce 3Racing, které je grafitové a odlehčené. Aby bylo možno uchytit servo nikoliv vertikálně, jako v originálu, ale výhodněji horizontálně, posloužil další díl od 3Racingu, tentokrát z modrého hliníku. Rovněž horní plato se dá pořídit od téže firmy z grafitu. Zadní klec motoru je opět výhodnější, když odvádí teplo motoru díky hliníkové kleci, která je navíc ve vybraném modelu dodávána s integrovaným chladičem. Uchycení baterie bylo vybráno opět z modrého hliníku a kulovými kloubky pro snadnější výkyv zadní nápravy, která je uchycena pomocí T-baru. Rovněž přední nápravu lze pořídit s plně stavitelnou geometrii náklonu kol i rozbíhavosti. Bohužel není dodávána s hliníkovým dílem pro nastavení náklonu svislých čepů, takže jsme jej zakoupili zvlášť. Není problém zakoupit celou kompletní sadu titanových šroubů pro model F103GT.

Poněvadž jsme předem plánovali osazení podvozku 200mm širokou karosérii sportovního prototypu, tedy tzv. placky, rozšířili jsme zadní titanovou nápravu zadními rozšiřujícími unašeči z hliníku. Nicméně nápravu jsme nakonec osadili ještě rozšířením, které speciálně pro závody 24 hodin Čelákovice dodávala firmy Tora Tomáše Rajduse. Pro přední nápravu se dají použít rovněž hliníkové díly s offsetem, který nápravu rozšíří o 4mm. Snad jediná součást našeho podvozku, která je levnější než originál, je tlumič, který má však stejné vlastnosti jako od Tamiye. Velmi zajímavým dílem naší stavebnice je potom výrobek firmy Kawada, který nahrazuje třecí tlumič dvěmi kluznými tyčinkami, které jsou navíc opatřeny pružinkami. Výrobce dodává tento set společně s olejem o hustotě 10000.

Ještě nám chybí pár detailů, jako je přední nárazník, sloupky uchycení karosérie či převodová kola stejně tak jako kola mechová. Tam už je volba celkem jednoznačná a jen potvrzuje fakt, že byl celý podvozek postaven bez použití dílů od Tamiye. Snad jen svislé čepy řízení jsme jiné nesehnali. Zajímavostí může pak být i použitý zadní difuzor, který vyrábí TRG.

Ve finále vznikl vůz určená pro závody Le Mans série s karosérii Mazda MXR-01, kterou vyrábí Blade Racing. Takovou zajímavostí je, že původní karosérie nejen této firmy, ale i skutečné předlohy, byl Jaguar XJR14, který jezdil v Mistrovství světa sportovních prototypů v roce 1991. Poté však lamináty koupil pro další vývoj japonský koncert Mazdaspeed a tak vlastně Mazda MXR-01 měla naprosto stejný tvar karosérie, jen se nepatrně lišily bočnice zadního velkého spoileru. Tak jsme také Mazdu udělali s tím, že samolepky jsme si museli samozřejmě také nechat vyrobit. S výsledným vozem teď závodí Petra Vykydalová a při své premiéře v závodě v Ostravě obsadila 3. místo ve skupině LMP2.

Pro zajímavost uvádíme seznam výše zmíněných dílů včetně jejich ceny z rozšířeného hongkongského eshopu.

3Racing (#F103GT-02/WO) Graphite Lower Deck 22,9
3Racing (#F103GT-17/LB) Alum Servo Mount (LB) 8,9
3Racing (#F103GT-21/WO) Graphite Rear Upper Deck Plate 12,9
3Racing (#F103GT-31/LB) Alum Motor Mount W/Cooling For F103GT (LB) 21
3Racing (#F103GT-11/LB) Alum Upper Deck Plate Support (LB) 14,9
3Racing (#F103GT-28/V2/LB) Adj. Front Castor Mount Version 2 For F103GT 12,5
3Racing (#F103RM-10) Front Suspension For Tamiya F103RM 15,5
3Racing (#TS-F103GT/V1) Titanlum Screw Set For 103GT 17,9
3Racing (#F103GT-15) Titanium Rear Shaft 12,9
3Racing (#F103GT-16/LB) Differential Housing (LB) 10,5
3Racing (#F103GT-23) Alum +2mm Offset 12mm Wheel Adaptor 5,5
3Racing (#F103GT-07) Alu. Rear Damper (LB) 7,5
Kawada (#FO23) Rear Suspension Kit 33,9

Celková cena: 196,8 USD

Cena je tedy poměrně vysoká, vezmeme-li v úvahu, že pár detailu podvozku nám přeci jen chybí v seznamu. Jedná se tedy o zhruba dvojnásobnou cenu, než byla stavebnice originálu.

Na fotografiích je vůz ve stavu po závodě, takže například úchyt baterií je nouzový a vyžádala si ho bojovnost závodu :)

















Autor: Roman Krejčí  (Všechny články autora)
Rubrika: Podvozky  (Všechny články rubriky)




Článek publikován: 30.3.2011
Přečteno: 6221 x
Stránka aktualizována: 13.11.2012

Související články:



Příští závod Le Mans

stránky seriálu: přihláška
seznam přihlášených
Pořadí LMS 2012
propozice LMS 2012

Doporučujeme









copyright 2009 Roman&Tomáš
TOPlist